Bravida beskytter mennesker og eiendeler gjennom godt samarbeid med AddSecure

2G-nettet legges ned innen 2025. Dette påvirker alle alarmsendere som er koblet til gammelt nettverk, og krever at de byttes ut for at de skal fungere etter dette.

Nyhet Fire & Security Service

– Bravida er en av få landsdekkende elektroinstallatører og vi er veldig fornøyde med samarbeidet. De viser at de har stor interesse for og ønsker å jobbe med dette, og de leverer god kvalitet fra start til slutt, sier Dag Reinemo, Director Sales i AddSecure.

– Det er viktig for oss å utøve kvalitet og sikkerhet hos alle våre kunder. Derfor sørger vi for at vi avdekker andre behov også dersom det skulle vise seg å være noen. Vi gjør en fullstendig ende-til-ende-test for å sjekke at alt fungerer som det skal både før vi ankommer og før vi drar. Slik sikrer vi at alle sikkerhetsinnretninger opprettholder driften mot de alarmmottakene vi har, sier Kenneth Omang Bakken, serviceleder i Bravida Oslos Fire & Security-avdeling.

Det er fortsatt tusenvis av trygghetsalarmer, heisalarmer, brannalarmer, innbruddsalarmer og tekniske alarmer som må byttes ut for at sluttbruker fortsatt skal kunne ha sikre alarmsystemer når det gamle nettet legges ned.

Det gamle nettverket legges ned for å frigjøre frekvenser til 4G- og 5G-nettet.

– Vi jobber hele tiden med å sørge for at våre kunder har den nyeste teknologien der det trengs. Vi installerer naturligvis nye sendere når vi setter opp nye anlegg i dag, samtidig hjelper vi kundene med å finne de beste løsningene for alarmoverføringer, for å sikre best og mest mulig effektiv drift av bygget 24/7. Vi hjelper til med å beskytte mennesker og eiendeler, sier Bakken.

Sikkerhet som største motivator

– Konsekvensen av å ikke bytte ut alarmsenderne før 2G-nettet legges ned er at alarmene ikke sender ut alarmsignal til de som må varsles. Dette er funksjoner som er uhyre viktig for kundene våre at er oppe og går til enhver tid, sier Reinemo og legger til:

– Det betyr at hvis det f.eks. oppstår en brann i et lokale hvor man ikke har byttet ut alarmsendere, vil ikke brannvesenet få varsel og dermed heller ikke kunne kjøre uttrykning. Konsekvensene av dette kan være svært alvorlige og det er derfor viktig å få gjort dette så raskt som mulig.

Bravida har byttet ut tusenvis av sendere på landsnivå, allikevel er det mange som gjenstår før Dag og Kenneth slår seg til ro med deres gode innsats.

– Vi har holdt på med dette siden 2019, og har allerede byttet ut drøssevis av alarmsendere, men det er mange som gjenstår og vi gjør det vi kan for å sørge for at alle de gamle 2G-senderne blir byttet ut før 2025. Dette er også et samarbeid mellom oss og kundene. Er de i tvil om de har gamle sendere eller ikke, ønsker vi at de tar kontakt med oss, sier Bakken.

– Vi ser på ulike muligheter hos kundene vi får en inngang hos, og setter pris på kontakten vi får med dem gjennom samarbeidet med AddSecure. Dette er en felles hjertesak hos alle Bravidas avdelinger og det knytter et tettere bånd oss imellom og styrker følelsen av at vi er Ett Bravida. Vi snakker mye sammen på tvers av avdelingene og det skaper et godt samarbeid, et godt miljø og en god dialog for dette og fremtidige prosjekter vi jobber sammen om å fullføre, avslutter Bakken.

Les mer og ta kontakt her!