UNICEF fikk 140 000 kroner i julegave av Bravidas medarbeidere

Ett semester med mobil skole til 320 barn, rent vann til 72000 mennesker eller 14 000 varmepledd, er konkrete eksempler på hva Bravida-medarbeidernes gave kan gå til.

Nyhet Bravida Norge

– Tusen takk på vegne av alle barna som trenger hjelpen. Det betyr så mye, på så mange nivåer. Pengene dere har donert bidrar til at flere barn får den hjelpen de sårt trenger, sier generalsekretær Camilla Viken i UNICEF Norge.

For tredje år på rad kunne Bravidas medarbeidere velge mellom å donere penger til UNICEF, WWF Verdens naturfond eller Kirkens Bymisjon – eller gavekort til eget bruk.

– Som bedrift ønsker vi å gi våre ansatte en julegave, og gaven har de virkelig fortjent! Det at en stor andel velger å gi gaven videre til gode formål tror jeg betyr mye både for den enkelte giver, men også for øvrige ansatte i tillegg til bedriften. UNICEF er en anerkjent organisasjon, med fokus på de som utgjør fremtiden, verdens barn, sier markedsdirektør Stian Søhoel i Bravida Norge.

– Vi setter kjempestor pris på at dette har blitt en tradisjon for dere og for oss. Pengene er donert som frie midler, noe som vil si at de ikke er tilknyttet spesifikke prosjekter og at UNICEF kan bruke dem der vi ser at behovet er aller størst, sier partneransvarlig Odd Bjørnerud i UNICEF Norge.

HØYTIDELIG OVERREKKELSE: Nora Haartveit Aasly (HR-medarbeider, Bravida Norge), Odd Bjørnerud (partneransvarlig, UNICEF), Helene Astrup (senior HR-rådgiver, Bravida Norge), Camilla Viken (generalsekretær, UNICEF Norge) og Stian Søhoel (markedsdirektør, Bravida Norge) var samlet for å overrekke gaven fra Bravida Norges medarbeidere til UNICEF.

Jobber bredt og globalt for barnas rettigheter

UNICEF er verdens største hjelpeorganisasjon for barn, og bistår med hjelp og støtte i 192 land. Viken sier at dersom vi skulle regnet med beløpet UNICEF får fra norske myndigheter, slik de andre organisasjonene gjør, vil andelen som går til formålet vært tilnærmet 98% for UNICEF Norge.

– Det er store behov flere steder i verden. Akkurat nå bruker UNICEF mange krefter i Ukraina, der flere millioner barn har behov for hjelp, sier Viken.

Også i Norge er det behov for UNICEFs hjelp, og her er det barnefattigdommen som skal til livs. UNICEF jobber aktivt med å påvirke myndighetene til å endre lovverket med hensikt å bedre barns rettigheter og vilkår, arrangerer feriesentralen og holder kurs i digital sikkerhet for unge nettbrukere.

Viktig samarbeid

Samarbeid med bedrifter er viktig for UNICEF, og globalt kommer mellom 25 og 30 prosent av alle donasjoner fra næringslivet og privat sektor.

– Det er en god trend at store globale og norske bedrifter bidrar til en bedre verden. Å se at så mange støtter arbeidet vårt, gir oss også mer energi og gjør oss enda mer entusiastiske på vegne av alle verdens barn, sier Viken.