BraIngeniør

Butrint Shabanaj - Serviceleder i Oslo Elektro og BraIngeniør

Butrint, hvordan ser arbeidsdagen ut for en serviceleder?

Det aller viktigste for meg er å sikre at kundene er fornøyd. Akkurat nå er jeg både serviceleder og prosjektleder, og har ansvaret for rundt ti kunder. Oppdragene varierer mye, fra de i underkant av ti tusen kroner og opp til seks millioner kroner. I tillegg til å følge opp disse oppdragene, kundene mine, og de som arbeider med installasjonen, er også en viktig del av jobben min å selge inn nye oppdrag og overbevise potensielle kunder om at vi er de beste i markedet. Noe vi er. Som serviceleder må du være tilpasningsdyktig og samtidig like rutiner og følge dem opp, samt å kunne arbeide lange dager når det trengs.

Du er nå i gang med BraIngeniør, Bravidas utviklingsprogram. Hvordan er det?

Jeg er nå ferdig med to av totalt fire samlinger av dette programmet. Hittil har jeg satt opp min egen utviklingsplan, begynt å jobbe med en gruppeoppgave og temaene har sålangt vært kommunikasjon og ledelse. Vi har blant annet tatt personlighetstest og lært om hvordan vi bør tenke i forhold til vår lederstil. Hvordan vi presenterer tilbud for kunder har også vært en viktig del. Det er et interessant program, der jeg også møter kollegaer fra Sverige og Danmark. Programmet er for potensielle ledere i Bravida og rettet mot ingeniører eller de som har fullført fagskole. Selv tok jeg fagskolen på deltid over fire år.

Du kom til Bravida da Otera ble kjøpt opp i 2014. Hva var den største forskjellen på selskapene?

Bravida som en stor arbeidsgiver har systemer og rutiner for alt. Bravida var veldig forberedt da vi kom og mye var på stell, så det var enkelt å komme inn som ny medarbeider. Selv har jeg nå flyttet fra Kristiansand til Oslo, fordi samboeren min kom inn på skole her. Jeg har vært bas siden læretiden, før jeg etter hvert fikk stillingen som serviceleder.

Du begynte i læra i 2009. Hva har endret seg mest siden da?

Informasjonsflyten og dermed oppdragskunnskapen hos alle. I dag har alle som arbeider på et oppdrag, enten det er service eller et prosjekt, god kunnskap om både forventet tidsbruk og pris. Det gjør at alle ledd bidrar til at oppdragene blir løst innenfor rammene vi har fått.