Serviceleder

Vegard Sjøblom - Sandefjord Elektro

Vegard, hva er de viktigste oppgavene i jobben din som serviceleder?

Det viktigste er å være der for kunden, ha god dialog, og sørge for at kundene er fornøyde. Hovedmålet mitt er at teamet mitt skal ha nok jobb og trives med arbeidshverdagen. Jeg følger opp montørene og kunder, oppdaterer bemanningsplaner, er rundt på befaringer og regner på tilbud. Med jobben følger det også noen administrative oppgaver, slik som fakturering og godkjenning av innkjøp. Det jeg setter mest pris på i min jobb er at det er veldig varierte oppgaver, med stadig nye kunder og caser. Vi er i farta hele tiden og det er et hektisk miljø, men jeg liker det slik.

Du startet som elektriker og gikk i 2007 over i stillingen som serviceleder. Hva var det som førte deg over i denne stillingen?

Jeg har en brei utdanning med tre fagbrev. Dette gjorde at jeg som elektriker kunne utføre mange ulike oppdrag hos samme kunde og at jeg fikk god kundekontakt. Etter hvert ble det en naturlig overgang at jeg gikk over i en servicelederstilling.

Sitter du hovedsakelig på kontor, eller er du også ute i løpet av arbeidsdagen?

Noe som er veldig flott hos oss er at vi har effektive ordninger, som gjør at vi greier å begrense tiden vi må være inne på kontoret. Dermed kan vi være mye ute hos kunder eller på befaring, og oppgavene blir varierte. Gode hjelpemidler, slik som nettbrett og mobiltelefon, gjør at mye dokumentutfylling og lignende kan gjøres ute.

Hvilke typer kunder jobber du med?

Jeg jobber med næringskunder i ulike bransjer. Kundene kan drive med eiendom, produksjon eller salg, og vi er innom alt fra kontorer, hoteller og restauranter, til terminaler og sikkerhetsanlegg. De ulike kundene har ulike behov og det gjør at hverdagen blir veldig variert.

Avdelingen du jobber på har blitt ”kjøpt opp” to ganger, først av Siemens og senere av Bravida. Hvordan opplevde du disse prosessene?

Jeg opplevde begge prosessene som veldige greie. Det er viktig å kunne tilpasse seg og se det nye som kommer. Da Bravida kjøpte oss fra Siemens i 2009 var vi veldig spente på hvordan det ville gå, men det har gått over all forventning og kunne ikke gått bedre. Når folk er tilpasningsdyktige, positive og inkluderende så går det stort sett bra.