VM i begeistring

Speaker: «Hvorfor har du kommet hit for å delta i Ryfastløpet?» Tiril Eckhoff: «Fordi min kjære sponsor Bravida har installert elektrisiteten i tunnelen.»

Tekst og foto: Arne Danielsen
Publisert i Bravisen 3/2019


Bra0319-Stavanger11_ed2.jpgLørdag formiddag 5. oktober. Vi er ved munningen av Ryfast-tunnelen ved Solbakk i Ryfylke. Her skal mer enn 7 000 deltakere dukke opp av mørket i verdens eneste halvmaratonløp inne i en tunnel. Mange tilskuere var allerede møtt opp, for arrangementet tjuvstartet med et realt motbakkerenn på rulleski både for barn og voksne. Verdensmester Tiril Eckhoff, ekvipert i kledelig Bravida-sportstøy, var selvfølgelig suveren i dameklassen.

Fantastiske tunneler

Tiril er med som hovedattraksjon på Bravidas stand, utallige unge skitalenter med ditto stolte foreldre benyttet anledningen til en selfie med skiskytterdronningen.

Bra0319-Stavanger19_ed1.jpgI et oppblåsbart telt ble det ellers delt ut et friskt antall sukkertøy, refleks og solbriller av typen «Bra-Ban».

Det må ha vært flere hundre små skihelter som ble foreviget sammen med skiskyttermester Tiril Eckhoff av stolte pårørende.

Bra0319-Stavanger14_ed1.jpg

Årsaken til Bravidas nærvær var nettopp hva Tiril var inne på da hun ble intervjuet etter målgang.

Bravida har levert elektro til Eiganes- og Hundvåg-tunnelen, to av de fantastiske tunnelene under og rundt Stavanger.

Et oppdrag som med tilleggsarbeider har passert en verdi av svimlende 300 millioner kroner.

Tiril Eckhoff ruller ut av tunnelen etter fem kilometer med sju prosents stigning.


Bra0319-Stavanger10_ed1.jpg  Bra0319-Stavanger12_ed1.jpg
Speakeren intervjuer Tiril etter målgang i rulleskiløpet. «Jeg løper for Bravida!»

Tiril øverst på pallen etter damenes rulleskirenn. Bravida er svært synlig.


Vellykket gamble

Bravida Norges administrerende direktør Tore Bakke, som er blant Bravidas 37 deltakere i halvmaratonløpet, forteller at han i utgangspunktet var sterkt i tvil da de lokale ildsjelene Øivind Homleid, Ronny Øvrevik og Jone Vold ville ha ham til å gi klarsignal til å delta i tunnelanbudet. Marginene som de foreslo var nemlig trangere enn han i utgangspunktet burde godta.

– Jeg visste at om vi kalkulerte feil, ville det preget Bravida Norges resultater fatalt de neste to årene. Men da jeg hørte på forsikringene til de tre entusiastene, bestemte jeg meg for at om jeg en gang i livet skulle gamble, så var dette anledningen!

Bakke avsto fra å legge på en håndfull millioner på prisen «for sikkerhets skyld», noe som var bra, for kontrakten ble vunnet med minst mulig margin. 

Bra0319-Stavanger08.JPGSå satte de i gang, og nå er det hele ferdig, bare grundig testing gjenstår nå av stabiliteten til utstyret over tid, før Bravida i begynnelsen av desember overleverer elektroprosjektet til oppdragsgiver Statens vegvesen.

Kunst. Første stripa ble montert etter mål, resten er på øyemål.

Etter ytterligere testing forventes tunnelene åpnet for biltrafikk på ettervinteren 2020. I mellomtiden fant altså lokale lokale idrettslag at tiden var inne til å arrangere «Ryfastløpet», verdens eneste halvmaratonløp som i sin helhet finner sted inne i en vegtunnel.

Pionerånd og lagspill

Dagen før løpet fikk Bravisen gleden av å være med prosjektleder Mathias Sæstad og trainee Håkon Hellebust på en eksklusiv tunnelsafari i anlegget som for tiden «eies» av Bravida.

Bravisen besøkte prosjektet for halvannet år siden. Vi kunne melde om hvordan Jone Vold og den øvrige prosjektledelsen bestemte seg for å vaske de utplasserte «BraDassene» for å vise montørene nødvendig omsorg og respekt, og om hvordan den lokale oppfinneren Rune Østerhus konstruerte «BraDra» for å lette trekkingen av de flere hundre tusen meter med kabel i tunnelen.

Bra0319-Stavanger04.JPGDet er nettopp denne typen pionerånd og lagspill som har vært  forutsetningen for at prosjektet har blitt en suksess, også økonomisk. 

Trainee Håkon og prosjektleder Mathias er stolte guider på tunnelsafari, med snedig kunst i bakgrunnen.


Fikser alt

– Alle involverte har stort eierskap til prosjektet. Sikkerhet og kvalitet er satt i høysetet. Vi er jo alle lokale, derfor er det familie, venner og oss selv som skal få gleden av å kjøre i denne fantastisk flotte tunnelen – det har gitt oss ekstra motivasjon for å stå på litt ekstra, yte litt ekstra og kontrollere det lille ekstra, poengterer Mathias og framhever ikke minst innsatsen til basene Jens, Odd Jan og Bjarni.

Læringskurven har vært bratt. Hvordan skal man for eksempel montere to tonn tunge avtrekksvifter oppunder tunneltaket, når det ikke er plass til kran? 

Bra0319-Stavanger06.JPGLøsningen ble å leie en Titan bomlift, som det bare fantes to av i Norge. Med denne gikk arbeidet som en lek, gutta ble raskt spesialister og to mann klarte etter hvert å montere hele seks viftebeist i løpet av en vanlig arbeidsdag.

Hemmelige rom i tunneldypet, legg merke til det flotte kabelstrekket.


Foretrukket partner

Utfordringen var ikke mindre når det gjaldt å få heist opp informasjonsskiltene høyt over veibanen, de største med et flatemål på hele 33 kvadratmeter, omtrent som en romslig hybel i hovedstaden. Med et par mann og en kranbil ble også dette oppdraget løst i løpet av en hektisk kveld.

– Mentaliteten har vært å finne løsninger – ikke se problemer. At vi har blitt så gode til å fikse ting, har gjort oss til en foretrukket partner for Statens vegvesen, presiserer Mathias og Håkon.

De retter nå oppmerksomheten mot utbyggingen av sykehuset i Stavanger, også et prosjekt av dimensjoner, bemannet av den samme gjengen med tunnelfriskuser, mens de drømmer om å vinne arbeidet med Rogfast-tunnelen.

At vi har blitt så gode til å fikse ting, har gjort oss
til en foretrukket partner for Statens vegvesen.

Gutter ble menn

Bra0319-Stavanger07.JPGMange lærlinger har også gått gradene i tunnelarbeidet, de første årene mest med kabeltrekking, noe som ifølge Mathias har «lært gutter å bli menn», noe som har gitt et godt fundament både for karrieren og livet for øvrig.

Batteriene sørger for nødstrøm om noe skulle konke ut.

Mye artig skjuler seg inne i en slik tunnel. Med jevne mellomrom finnes rømningsveier mellom de to tunnelløpene, slik at man for eksempel ved en ulykke i det ene løpet kan redde seg over i det andre. Inni fjellet er det støpt inn et stort basseng som fanger opp vann som måtte sildre inn i anlegget.

Bra0319-Stavanger05.JPGHer har gutta konstruert et sinnrikt flottørsystem som varsler om vannstanden skulle bli for høy. Og i taket er lyset av en type uten startstrøm, en løsning som Bravida solgte inn til oppdragsgiveren.

Flottørsystemet er utviklet av Bravidas oppfinnere og vil straks sørge for varsling om nivået i oppsamlingsbassenget i bunnen av tunnelen stiger for høyt.


To streker under

HMS-arbeidet har også vært eksemplarisk. Med hjelp fra HMS-ekspert Jan Helge Dalene fra Kristiansand har store maskiner og sjutonns kabeltromler blitt håndtert eksemplarisk.

– Etter at vi fikk montert belysningen har det nesten vært kontormiljø her nede, ler prosjektleder Mathias. 

– Nå kan vi snart sette to streker under svaret: Det har vært et fantastisk prosjekt å delta i. Læringskurven har vært bratt for mange, men resultatet er at nå er vi blant de ledende aktørene i landet innen samferdsel. Det er ikke til å legge skjul på at tunnelprosjektet kan regnes som en av de mest avanserte og komplekse tunnelinstallasjonene i verden, med «state of the art» innen utstyr og teknologi, oppsummerer Mathias Sæstad.

Tunnelprosjektet kan regnes som en av de mest 
avanserte og komplekse tunnelinstallasjonene i verden.

Dette er bakteppet for at 37 glade bravidianere deltar i Ryfastløpet denne solfylte oktoberlørdagen og at et blått Bravida-banner pynter scenen under seierspallen. Derfor kommer administrerende direktør og økonomidirektøren med fruer fra Oslo for å vise sin anerkjennelse ved å løpe sammen med ledelse og montører fra Stavanger. Derfor er stemningen så høy på standen. Tiden er inne til å være begeistret og feire!

Bra0319-Stavanger13_ed1.jpg  Bra0319-Stavanger15_ed1.jpg  Bra0319-Stavanger21_ed1.jpgInstallatør Mats Andersen i fint driv.

Bravida-toppsjef Tore Bakke har krefter igjen til sluttspurten.

Elektrikerlærling Per-Ove Hansen fra Bravida på vei ut av tunnelen etter gjennomført halvmaraton.


Fest uten dans

Lørdagskvelden holder bravidianerne fest. «Det blir ikke dans», sier arrangørene megetsigende, her er mange slitne føtter. Men ellers alt tilhørende av tapas, lokal drikke, film og gøyale taler. At festlokalet er i kontorfellesskapet «Fabrikken», er ikke tilfeldig.

En årsak kan være at vi befinner oss i gangavstand fra Bravidas egne lokaler. En mer festlig grunn er at vegg i vegg holder mikrobryggeriet «Salikatt» til – oppkalt etter den ondeste politimesteren Stavanger har fostret. Festen forsynes av Salikatt-pils med Bravida-etikett, og på kjøpet gir en glødende gründer et åndfullt foredrag om ølbryggingens edle legering av industri og kunst.

Viktigst av alt er likevel at festen avholdes i hjertet av «Site 4016» på Åsen i utkanten av Stavanger sentrum. Her utvikler Smedvig Eiendom et regionalt kunnskapssentrum for bygg- og anleggsnæringen. Og Bravida er selvfølgelig på laget.

Site 4016

«Site 4016» (4016 er postnummeret) vil være en såkalt «klynge» med et totalt utbygd areal på 100 000 m2, tilstrekkelig til rundt 2 000–3 000 arbeidsplasser. Bravisen foretok også her en liten safari, der vi blant annet møtte site manager Geir Østerhus, driftssjef Dagfinn Asbjørnsen og driftstekniker Kåre Håvarstein fra Smedvig Eiendom.

– Vi ønsker å skape et sterkt miljø for nytenking, utvikling og kunnskapsutveksling innen bygg- og anleggsbransjen. Det vil bli lagt til rette for et omfattende servicetilbud, blant annet et spisested, treningssenter, gode fasiliteter for syklende, dagligvare og eventbyrå, forklarer trekløveret.

Bra0319-Stavanger01_ed1.jpg
«Site 4016» Fra venstre driftssjef Dagfinn Asbjørnsen, site manager Geir Østerhus og driftstekniker Kåre Håvarstein fra Smedvig Eiendom sammen med serviceleder Kim Lammenes fra Bravida.


Blomstrende aktivitet

Utbyggingen av klyngen vil skje etter de høyeste miljøkrav. Alle nybygg blir BREEAM-sertifisert, og ved modernisering legges vekt på gjenbruk av eksisterende konstruksjoner. Mellom de eksisterende konstruksjonene skal det bygges en effektiv infrastruktur som kobler byggene sammen og gjør det mulig å utveksle termisk og elektrisk energi. Et eksempel er en energisentral basert på varmepumpeteknologi som allerede er satt i drift, der varme hentes fra butikkkjølingen til en Spar-butikk i nabolaget.

Og her kommer Bravida inn. Montør Benjamin Nimoson viser oss ferdige lokaler som allerede nyter godt av varmen fra Spar-butikken, et eventbyrå og et rengjøringsfirma. I et annet bygg, der det vil komme en dyrebutikk, er montør Rafal Kepowicz og lærling Lars Hjortland i aksjon. Nye eksempler på Bravidas blomstrende aktiviteter i Stavanger-området.

Bra0319-Stavanger03_ed1.jpgVi ville gjerne forevige noen rørleggere også, for Bravidas innsats på Site 4016 er i høyeste grad flerfaglig. Men rørleggerne var for blyge til å stille opp for fotografen. 

Det får være til neste gang.

Montør Rafal Kepowicz og lærling Lars Hjortland bygger lokalene som skal romme en dyreklinikk.