Autogården
Byggherre: Vestenfjeldske Eiendom
Type: Kontorbygg
Omfang: 10 700 kvadratmeter
Oppdragsgiver: Laksevåg Elektro AS
Bautec sin rolle:
Prosjektering av automasjonssystem og leveranse av romkontroll samt styring av tekniske anlegg. Alle system er knyttet sammen i et moderne skjermsystem for styring og overvåking.
Faktaopplysninger om prosjektet:
Autogården ligger på Nygård, like ved Media City Bergen. Bygget har en sentral del av Bergens transporthistorie. På 1800- og begynnelsen av 1900-tallet holdt ridehusene og vognfabrikkene til i Nygårdsgaten, strategisk plassert like ved krysset mot Lars Hilles gate. Før motorveien og spagettikrysset på Nygårdstangen var Nygårdsgaten og tilstøtende Lars Hillesgate hovedinnfartsåren til Bergen Sentrum. Midt i krysset mellom gatene lå byens første bilbutikk, like ved to bensinstasjoner. Automobilkompagniet av 1923 fristet forbikjørende bilister med nye Ford-modeller på utstilling med stor suksess. I 1962 utvidet Auto 23 utvidet lokalene sine til da de bygget om «Ridehuset» til Autogården etter tegninger fra arkitekt Helge Gjøvaag.
I dag ligger bygget fremdeles sentralt i bybildet mellom Media City Bergen og Realfagsbygget til Universitetet i Bergen. Plasseringen er ideell for moderne bedrifter med aktive ansatte. Bybanestopp og Bergen Busstasjon i umiddelbar nærhet er det enkelt å komme seg til og fra alle Bergens bydeler.
Bergen kommune flytter inn
I starten av 2019 samler Bergen kommune Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten i Autogården. Etatene samlokaliseres i ett pilotprosjekt i kommunens nye satsning på aktivitetsbaserte arbeidsplasser. Det er mye som skal gjøres før den tid. Tidligere undervisningsareal i byggets øverste etasjer rives, og nye arbeidsplasser med tilhørende multirom, møterom og sosiale soner skal bygges. Det blir også etablert ett flott kundemottak i 3. etasje med inngang fra Johannes Bruns gate med tilhørende møteromssone.
Utvendig er vinduer byttet. Fasaden etterisolert og pusset i den orginale grønnfargen. Det karakteristiske neonskiltet fra 1962 er rehabilitert, alle orginale elemter er bevart og nye neonrør er på plass.