Bli kjent med elektrolærling Ajna

Ajna Ludvigsen elektrikerlærling og har vært det i 1,5 år. Vi har tatt en prat med henne i forbindelse med kvinnedagen 8. mars.

Nyhet Lærling Bravida Norge

Hva liker du med jobben?

Jeg synes det er helt konge! Med morsomt yrke og hyggelige folk, så gjør det meste seg. Jeg synes komplettering er veldig gøy, men jeg synes egentlig det meste er morsomt når man får litt teken på det. Alt i alt er det meste morsomt!

Så er det både morsomt, irriterende, frustrerende og litt gøy å se hvordan ting utformer seg i et stort prosjekt. Ting går ikke alltid helt som planlagt, men man kommer seg jo videre og man får mange aha-øyeblikk når slike utfordringer løser seg.  Det er veldig mye man skal lære så jeg skjønner hvorfor læretiden er så lang som den er. Elektrikeryrket kan være farlig hvis man ikke har tunga rett i munnen, så det er viktig at de som gjør denne jobben vet hva vi holder på med. Konsekvensene av feil kan bli store og farlige. Hvem som helst kan bygge opp et hus, spørsmålet er hvor bra det er til slutt. Hvis det blir gjort noe feil, kan det ende fatalt.

HMS-ivaretakelsen er bra. Vi går med hjelm, vernesko, synlighetstøy, hansker og flammehemmende. Vi har også årlige førstehjelpskurs og FSE-kurs (Forskrifter om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg), samt andre HMS-kurs. Vi har alltid fokus på HMS, og en uke i året har vi ekstra fokus på nettopp det, i Bravidas årlige HMS-uke.

Ajna Ludvigsen2.jpg

Er Bravida flinke nok til å ta vare på kvinnene som jobber der?

Bravida gjør en kjempejobb. Jeg har ikke opplevd noe negativt med å være jente i Bravida. Man blir behandlet som alle andre. Vi får egen garderobe og jeg får alt jeg trenger. Jeg har også to andre kollegaer som er jenter som er fornøyde, så der synes jeg Bravida gjør en fin jobb.

Hvordan blir du inkludert i arbeidsmiljøet?

Jeg føler meg inkludert i det meste. Jeg jobber med veldig hyggelige folk og blir med på alt sosialt, og når jeg er på sånne arrangementer har jeg noen å si ifra til. Jeg har fått beskjed om det at hvis det er noen eller noe som er ubehagelig, så får jeg støtte.

Hvorfor tror du at få jenter søker elektrofaget?

Jeg tror det går på normer. Det er kanskje ikke det kuleste å gå elektro når «alle andre» går helsefag. Men jeg tror ikke det er så mange jenter som vet hva det går ut på å gå elektro og bli elektriker. Kanskje det å henvende seg direkte til unge på ungdomsskolene og fortelle mer om hva faget går ut på rent praktisk, og om det er noe for dem, hadde vært lurt. Jeg valgte elektro etter utplassering på videregående, da jeg syntes det var veldig artig. Så jeg tror mye handler om å finne ut av hva elektrofaget faktisk går ut på. Det er mye støtte å få i Bravida som lærebedrift.

Hvorfor bør flere kvinner velge elektrofag?

Man får vært i aktivitet hele dagen og det er veldig varierte arbeidsdager. Når man kommer inn i det, er det kjempeartig. Man får se fremgang. Det er også så morsom humor på arbeidsplassen, og man blir lett inkludert. Det er også mange valg du kan ta videre som elektriker. Du kan jobbe med data, du kan jobbe med automasjon, du kan jobbe hos fru Hansen, som prosjektleder eller som ingeniør. Veien stopper ikke ved elektriker, for det er så mange muligheter videre – for dem som ønsker det.