Bærekraftig service på ærverdige Britannia Hotel
Å levere eiendomsservice til et av Nordens mest luksuriøse hoteller stiller strenge krav. De Bravida-ansatte som jobber på ærverdige Britannia Hotel i Trondheim, har for eksempel spesielle klær til oppdraget. – Og selvsagt skal det være rent og ryddig. Ingen ledninger skal ligge og slenge, sier Fredrik Skogrand, avdelingssjef ved Region Midt i Bravida i Norge.
Nyhet Service Trondheim
Tekst: Kalle Dixelius
Det finnes hoteller. Og så finnes det hoteller. Der luksusen kanskje ikke er så prangende, men der eksklusiviteten sitter i veggene. Der de rike og berømte har bodd så lenge noen kan huske.
Hotel Britannia i Trondheim er et sånt hotell. Her har restauranten Michelin-stjerne. Hit kommer internasjonale kjendiser når de besøker Trondheim.
De siste to årene har Bravida stått for nesten all eiendomsservice på Britannia.
– Å tilby fullservice til et luksushotell i ypperste verdensklasse stiller spesielle krav, forteller Fredrik Skogrand, avdelingssjef ved Region Midt i Bravida i Norge.– Innimellom er det ganske mange kjendiser som bor der, og da må vi respektere privatlivet deres. Vi må være mest mulig usynlige i alle fellesarealer. Vi må dessuten ha like klær når vi arbeider i lokalene deres: svarte bukser, svarte gensere og T-skjorter.
Og selvsagt skal det være rent og ryddig. Ingen ledninger skal ligge og slenge, sier han.
Først en installasjonskontrakt
Bravida fikk servicekontrakten med Britannia Hotel etter at de hadde vært med og renovert hotellet og deretter hatt VS-kontrakten i ett år. Så fikk en konkurrent den avtalen, men etter bare ett år kom det en ny anbudsrunde. Da fikk Bravida ansvaret for nesten alt: elektro, varme og sanitær (VS), ventilasjon og IT. Det ble rett og slett enklere på den måten: én leverandør i stedet for flere, raskere kommunikasjon, orden i sakene.
– Men jeg tror nok at GreenHub-delen var avgjørende. Det er også en investering for hotellet ved at de kan profilere seg som et bærekraftig alternativ. De kommer høyere opp på ulike «green ratings», noe som er viktig for gjestene deres. At vi tilbyr et bærekraftig servicealternativ, kompletterer det øvrige arbeidet deres med denne typen verdier, for eksempel gjenvinning, forklarer Fredrik Skogrand.
Enkelt å være fossilfrie
Å være fossilfrie og bærekraftige i alle ledd er en selvfølge for Bravida GreenHub. Og i Trondheim er det lett å være fossilfri: Bravidas kontor ligger vegg i vegg med Britannia.
– Det går faktisk ikke an å få mer fossilfri transport – vi trenger ikke engang å sykle dit!
At Britannia valgte Bravida som fullservicepartner, er også en anerkjennelse av medarbeidernes profesjonalitet og kompetanse. Et eksklusivt hotell som Britannia stiller strenge krav til at alt må virke, hele tiden. Det trådløse nettet må fungere, lampene må lyse, og ventilasjonen må være i full drift. Det innebærer at alle medarbeiderne må ha riktig kompetanse – noe som også gjør oss attraktive for fremtidige kunder, sier Fredrik Skogrand.
Bravida i Trondheim legger stor vekt på kompetanseutvikling for å oppfylle kundenes behov.
– Internasjonale kunder som Britannia Hotel er mer opptatt av kompetanse enn av pris. Bruker du tid og penger på å utvikle medarbeiderne, tiltrekker du deg spennende kunder.