Bravida satser på innovasjon – hils på Sanu og Jarani!
Innovasjon i Bravida handler om å identifisere, utvikle, og eventuelt implementere nye forretningsmuligheter innen produkt- og tjenesteutvikling, som møter dagens og fremtidens behov.
Nyhet Bravida Norge Kompetanseheving
Jarani Suntharalingam og Sanu Shaw
– Vi arbeider med å skape lønnsomme løsninger som ikke bare styrker Bravidas konkurranseposisjon, men som fremmer innovasjon og nytenkning, sier Jarani Suntharalingam som er prosjektleder i Bravida Norges nyopprettede innovasjonsteam.
Hun og innovasjonsleder Sanu Shaw i Bravida har fått oppdraget å drive frem innovasjonsvekst gjennom grundig evaluering og systematisk implementering. Jarani og Sanu blir såkalte innovasjonsdrivere, og de kommer til å samarbeide med alle Bravidas regionledere som får rollen som innovasjonsambassadører.
– De blir det første leddet, og for den del første nåløyet, for å slippe gjennom gode ideer som våre innovatører – alle våre ansatte, uansett stilling eller rolle, kommer med og som vi sammen kan dyrke frem. De regionale innovasjonsambassadørene vil fange opp og fremme innovatørene i sine respektive regioner. Dette samarbeidet sikrer en effektiv og systematisk tilnærming til innovasjon, forteller Jarani.
Innovasjon handler om å identifisere markedstrender, skape og implementere nye produkter og tjenester som introduserer nye forretningsmuligheter. Dette skiller seg fra utvikling, som handler om gradvise endringer, effektivisering og forbedringer på eksisterende systemer, prosesser og tjenester.
– Innovasjonsprosjektene i Bravida evalueres og iverksettes gjennom en strukturert prosess. Sammen med innovasjonsambassadørene, vil jeg og Jarani jobbe for å identifisere de beste ideene, samt teste dem tidlig og sikre at de er godt forankret før de rulles ut, sier Sanu Shaw, og legger til:
– Vi legger stor vekt på kommunikasjon på tvers av hele landet for å sikre en effektiv implementering av nye løsninger, slik at de kan bli vellykkede forretningsmuligheter. I tillegg vil vi fremover fokusere på å utarbeide prototyper av forretningsmuligheten, før den eventuelt implementeres. På denne måten utarbeider vi løsninger sammen med kunden, fremfor å synse oss frem til noe vi tror kunden vil like.
Hvordan skal vi få til innovasjon i Bravida?
– Vi har formulert tre elementer som visualiseres ved en trappemodell vi har valgt å kalle «innovasjonstrappa», som er viktig for vellykket innovasjon i Bravida. Våre medarbeidere rundt omkring i organisasjonen har mye kompetanse, og deres innsikt og erfaringer danner fundamentet til trappa. Dette kan være med på å skape nye spennende forretningsmuligheter, forteller Sanu videre.
For få til dette er det behov for et team som jobber dedikert med innovasjon, og som skal skape en arena for å hente inn idéer og inspirere til kreativitet. Regiondirektørene i Bravida blir dermed viktige ambassadører for innovasjon, og skal bidra med å spre budskapet ut til alle medarbeidere i organisasjonen.
– Deretter må vi ha en systematisk prosess for hvordan ideer skal håndteres og eventuelt implementeres på en god måte. Til slutt er vi avhengig av tydelig kommunikasjon, slik at våre avdelinger og kunder vet hvilke forretningsmuligheter som er iverksatt, og hva som eventuelt kan komme i fremtiden, avslutter Sanu.