Fra trainee til fast ansatt i Bravida

Til sammen har Bravida ansatt 19 traineer de siste fem årene. Møt Sanu, Carl Johan og Kristin, som har fullført traineeprogrammet og nå har fått ulike ansvarsområder.

Nyhet Bravida Norge Trainee

Fullført traineer.jpg

«Noe av det beste som trainee var det gode nettverket vi fikk»

Carl Johan
Prosjektleder, Bravida Charge

Hvordan var det å begynne i Bravida som nyutdannet?
– Tore Bakke (Administrerende direktør) ønsket oss velkommen første dagen, og det var selvfølgelig stort. Da skjønte jeg også at Bravida tar traineeprogrammet på alvor. Vi fikk også gjennomvisning i byggene og noen av prosjektene, det fikk meg virkelig til å tenke "Velkommen til arbeidslivet".

Hvordan var opplæringsprosessen, og hvordan var du med på å designe din utviklingsplan?
– Det var veldig kult å være en av de første traineene innenfor service. Jeg var delaktig i utviklingsplanen min og vi gjorde tilpassinger for å optimalisere opplegget underveis. For eksempel ble trainee-tiden for service traineer litt kortet ned etter våre innspill.

Er det noe spesielt i traineeprogrammet du syntes var spesielt gøy?
– Noe av det som var, og fremdeles er, spesielt gøy er at vi blir kjent med de fleste uansett stilling. Da fikk vi virkelig se hvordan alle jobbene var med å utgjøre Bravida og hvordan det er å være i et stort konsern.

Hvilken rolle har du nå og hvordan har programmet forberedt deg på det?
– I dag er jeg prosjektleder innenfor Bravida Charge, som er et av vekstområdene Bravida satser på. Jeg har fått mange verdifulle kontakter fra trainee-løpet som hjelper meg daglig i jobben, i tillegg til masse god kunnskap både om bransjen og om Bravida.

Hva tar du med deg fra disse to årene?
– Jeg tar med meg en bedre forståelse om bedriften sine mål, plassen vår i samfunnet og lysten til å være med å trekke bedriften i riktig retning de kommende årene!

«Jobber med ekspertene»

Sanu Shaw
Konseptutvikler Energy & Technical Facility Management, Bravida Sol

Hvordan var det å begynne i Bravida som nyutdannet?
– Å komme til Bravida som nyutdannet var utrolig gøy. Jeg ble godt tatt imot, og allerede den første uken fikk jeg muligheten til å delta på befaringer på flere av Bravidas signalbygg. Jeg har også møtt og jobbet med mange av ekspertene i Bravida, som har vært svært givende.

– Akkurat som Carl Johan var jeg en av de første traineene innenfor servicesegmentet i Bravida. Der fikk jeg muligheten til å være med å utvikle min egen utviklingsplan sammen med min daværende leder, Øivind Homleid. Jeg fikk stor frihet til å velge hvor jeg skulle være i Bravida, og var dermed plassert hos GreenHub, BFS og ventilasjonsavdelingen som en start, men har også vært innom mye annet gøy.

Er det noe spesielt i traineeprogrammet du syntes var spesielt gøy?
– Det beste med traineeprogrammet må være samholdet! Det finnes mange fine folk i Bravida, og som trainee får man muligheten til å jobbe med mange ulike avdelinger på en og samme gang. Videre hadde man arbeidsoppgaver som kunne bestå av alt fra "hands-on feeling" som tekniker, til deltakelse i samlinger med ledelsen i Bravida.

Hvilken rolle har du nå og hvordan har programmet forberedt deg på det?
– Nå jobber jeg som konseptutvikler i Bravidas nyoppstartede divisjon Vekstområder. Her jobber jeg med å identifisere nye tjenester som gjør at Bravida forblir en attraktivt og markedsleddene aktør.

– Gjennom traineeprogrammet fikk jeg en generell innsikt blant de ulike fagdisiplinene som Bravida tilbyr, noe som har gitt meg mulighet til å til å se på muligheter og løsninger fra flere perspektiver.

«Som trainee fikk jeg prøve utrolig mye forskjellig»

Kristin Steinsland
Regional Salgssjef Service, Agder / Rogaland.

Hvordan var det å begynne i Bravida som nyutdannet?
– Traineeprogrammet var en av de beste startene jeg kunne ha fått som nyutdannet. Jeg ble veldig godt tatt imot av alle avdelingene i Bravida, og onboardingen var veldig bra. Jeg har fått prøvd mange ulike fagområder, og som nyutdannet er det så utrolig kult å få fått prøvd så mye forskjellig, det har jeg fått stor nytte av i den nye stillingen min som regional salgssjef på service i Agder og Rogaland.

– Helt fra starten var Bravida veldig flink til å ta meg med på ulike prosjekter, befaringer og kundemøter. Jeg fikk konkrete ting å gjøre, og etter hvert fikk jeg gradvis mer ansvar.

– Når det var noe jeg ønsket å lære mer om var Bravida veldig åpne til å la meg gjøre det. Jeg kan ringe til hvem som helst i Bravida og de er alltid villig til å hjelpe. Jeg har også fått et godt nettverk i Bravida og med de andre traineene, selv om vi sitter forskjellige steder i Norge. Lederen for traineeprogrammet, Øyvind Homleid, har også gitt utrolig god oppfølgning.

Du er nå regional salgsleder for Agder og Rogaland, hvordan forberedte programmet deg på det?
– Det at jeg har fått prøvde meg på mange ulike avdelinger har forbedret meg veldig godt til den nye rollen. Det har gjort meg godt kjent med regionen som jeg skal jobbe i, gitt meg godt innblikk i både prosjekt og service oppdragene til Bravida. Det har vært med på å lære meg å kjenne kundens behov og hvordan Bravida kan løse det med totalteknisk oppdrag.

Hva tar du med deg fra disse et årene?
–  Veldig kjekt å lære masse. Føler at jeg blitt kjent med mange folk som jeg får utnyttet og samarbeider med i hele landet. Kommer ganske langt med å være nysgjerrig. Får et innblikk i ulike fag og lokasjoner / bransjen. Får sett bravida fra flere sider.