Oras skal kjøle med fjernvarme

Oras Klima skal sammen med JM Norge AS Region Entreprenør levere spennende ny teknologi til Olav Thon Gruppens nye kontorbygg på Youngstorget i Oslo.

Foto: Hille Melbye Arkitekter/Thon Eiendom

Når Olav Thon Gruppen bygger nytt, satser de på teknologi som er velkjent fra utlandet, men i liten grad utprøvd i Norge. Sannsynligvis blir dette Norges første kontorbygg med såkalt sorptiv kjøling.

Kort fortalt kan man si at prinsippet for sorptiv kjøling er at luften først tørkes med fjernvarme, og deretter fuktes luften med vann som fordamper og senker temperaturen (evaporativ kjøling).
En bruker altså varme for å generere kjøling. Overskuddsvarme er det nok av i kjølesesongen all den tid forbrenning av avfall genererer spillvarme hele året. Derfor er en slik løsning svært miljøvennlig. Samtidig er det en ressurseffektiv energiløsning som også gir god komfortkjøling. Både byggherre og fjernvarme-leverandøren har økonomisk glede av dette, og det er så absolutt en bærekraftig løsning.

Prosjektleder Tom Lasse Karlsen i Oras forteller at å bruke fjernvarme til kjøling ikke er annet enn anvendt fysikk, nærmere bestemt Mollier-diagrammet.
– Selve ventilasjonsaggregatene blir noe større enn normalt, både høyere, lengre og bredere da hele kjøleprosessen er integrert i selve aggregatet. Så dette er en løsning man ideelt bør komme med før arkitekten har satt siste strek på teknisk rom. Den beste løsningen får man om arkitekt og ventilasjonsentreprenør setter seg ned sammen i god tid. Som fagmann er det alltid spennende å prøve noe nytt, og dette vil vi nok se mer av fremover, avslutter Tom Lasse.

Morten Støtterud er prosjektleder i JM Norge AS Region Entreprenør.
– Vi valgte å ta med Oras i dette prosjektet fordi vi har gode erfaringer med godt samarbeid fra tidligere prosjekter.

Oras er i dag et datterselskap av Bravida Norge.